top of page

התחדשות עירונית בהרצליה

בשנים האחרונות אנו עדים למקרים מצערים של פינוי תושבים מבניינים וקריסה של בניינים ישנים, הגידול במספר המבנים הישנים במדינה, גורם לאנשים המתגוררים בהם, לסכנת חיים ממשית עקב קריסת מבנים כאלה וזאת עוד לפני מקרים קיצוניים כמו רעידות אדמה. המטרה של התחדשות עירונית היא למנוע מהאוכלוסיה להתגורר בתנאים מסוכנים ולשפר את איכות החיים.



מהי התחדשות עירונית?


התחדשות עירונית זהו תהליך שבו קרקע מפותחת מחדש, התחדשות עירונית היא תהליך אסטרטגי לשיפור אזורים ספציפיים בעיר שאינם מפותחים או זקוקים לשיקום. ניתן לבצע התחדשות עירונית הן עבור אזורים בצפיפות גבוהה והן עבור אזורי צפיפות נמוכה בהתאם לאזור המיקוד. באזורים אלה יכולים להיות מבנים ישנים שהידרדרו ורחובות שהוזנחו או שבאזורים יכולים להיות חסרים רחובות ושירותים לחלוטין. במילים פשוטות, המונח 'התחדשות עירונית' הוא שם לתהליך הכללי של שינוי הסביבה העירונית.


חשיבות ההתחדשות העירונית


עקב לחץ אוכלוסין גבוה, גבולות השטח העירוני גדלים בקצב גבוה מאי פעם. עקב התרחבותם המתמדת של אזורים עירוניים כמויות גדולות של קרקעות ומבנים עירוניים ננטשים ונותרים רעועים והערים מתרחבות יותר. קהילות רבות עושות מאמצים כדי להחיות את הערים שלהן כמו הרס בתים ישנים ופיתוח לאורך מרכז השכונה, אולם דבר אחד ברור שפיתוח עתידי בתוך עיר אפשרי רק באמצעות התחדשות עירונית. בנוסף, ברור שהתחדשות עירונית היא חלק חשוב בתכנון עירוני של כל עיר.


התחדשות עירונית מסייעת בשיקום שכונות ישנות ויוצרת עניין חדש ברחבי השכונה. עם חידוש הערים, שכונות ישנות ומוזנחות מצטמצמות באופן ניכר ובכך גורמים לעיר להיראות יפה יותר, מה שמוביל ליותר מבקרים לעיר שיכולים לתרום לכלכלה והמסחר בעיר.

צמצום הפשיעה – שיקום שכונות ישנות שהוגדרו כשכונות עוני יכול אפילו להוריד אחוזי פשיעה בפלילים בערים ובאזורים המתחדשים. זה יכול לסייע בחיסול מקומות איסוף פשע למינימום.

פיתוח של פרויקטים ופיתוח שכונתי עכשווי מסייע גם ליצור שותפויות בין היישובים השכנים. ניתן להבחין בפריחה של בניית פרויקטים חדשים בנדל״ן כגון השקת בתי מלון חדשים ושיפור במבנים קיימים.


מטרות וצורך בהתחדשות עירונית


הרעיון של התחדשות עירונית מייצרת תוכנית פעולה חיובית להשגת תנאי חיים טובים יותר עבור התושבים ומטרה ספציפית יותר של שילוב צמיחה חדשה עם תכנון מקיף ובנייה מחדש. מטרתה להמריץ ולהחיות את הסביבה העירונית. התהליך כולל בסופו של דבר את כל דפוס חלוקת האוכלוסין והארגון הפונקציונלי של האזור העירוני, לרבות מתווה מתוכנן ומתואם היטב והרחבת העיר. כמה יעדים עיקריים של התחדשות עירונית הם כאמור להלן-


תכנון מחדש וארגון מחדש של אזור עירוני ,תכנון רשתות תחבורה וכבישים ונגישות באזור העירוני שיקום מחדש וחיזוק של מבנים רעועים , פיתוח שטחים פתוחים ומתקנים קהילתיים,שימור אתרים, מבנים בעלי ערך היסטורי, תרבותי או אדריכלי, שמירה על מאפיינים מקומיים,שיפור הנוף העירוני עם עיצוב אורבני.


אסטרטגיות שאומצו להתחדשות עירונית


התחדשות עירונית היא תכנית מקיפה לתיקון בעיות עירוניות מורכבות כולל דיור מיושן או לקוי, תחבורה לא מספקת, תברואה ומתקנים אחרים, עומסי תנועה, שימוש אקראי בקרקע, ריקבון עירוני ואזורי עוני ופשיעה.


התהליך כולל פינוי שכונות ישנות ומוזנחות. אחת הפעילויות העיקריות של התחדשות עירונית היא פיתוח מחדש הכולל פינוי ובנייה מחדש של מבנים מיושנים באופיים או ערוכים בצורה לא מספקת. שני היבטים נוספים של התחדשות עירונית כוללים שימוש חוזר בקרקע למטרות חדשות, שיקום מבנים תקינים מבחינה מבנית שהידרדרו או איבדו את תפקידם עם הזמן ושימור שהוא תהליך מונע שנועד לשמור על תפקוד ואיכות אזור על ידי סיוע בתחזוקה נאותה תוך כדי מניעת התפתחות בלתי הולמת. התחדשות עירונית כוללת פיתוח מחדש, שיקום ושימור.



פינוי בינוי כאמצעי להתחדשות עירונית


זהו תהליך של ניקוי מבנים ישנים והחלפתם במבנים חדשים ואיכותיים. פיתוח מחדש מכסה הריסה, פינוי ובנייה מחדש של אזור שלם עם מבנה חדש עם מידות ומרחב חדשים. זה יכול להפוך אזור לא מנוצל לחלק בר-קיימא ופרודוקטיבי מהקהילה. זה ישים לאזורים שחרגו מעבר לתיקון , זה מחייב פינוי ובנייה מחדש, כולל כבישים, צורך בשיפור מתקנים קהילתיים ויצירת שירותים קהילתיים חדשים, ניצול אופטימלי של הקרקע על ידי התאמה לאוכלוסייה גדולה יותר, עלייה בדרישות החניה, יצירת שטחים פתוחים נוספים. החסרון הוא שפינוי בינוי עולה יותר מאשר לתחזק את המבנים הישנים והרעועים.



שיקום כאמצעי להתחדשות עירונית



בתהליך זה מתקנים מבנים ישנים שכבר קיימים. זה זול יחסית בהשוואה לפיתוח מחדש. ניתן לראות בשימוש חוזר בחללים ובבניינים דרך יעילה להתחדשות עירונית שכן הוא מפחית את ההשפעות הסביבתיות ומסייע בשמירה על שכונות חיוניות. זה נחשב כאלטרנטיבה אטרקטיבית לבניית מבנים חדשים או שימוש באדמה הדורשת הרבה יותר אנרגיה ואינה ברת קיימא בטבעה.

מבנים ישנים ושכונות ישנות משפיעים לרעה על ההתפתחות החברתית והכלכלית של העיר והאוכלוסיה. השימוש החוזר בקרקע מסייע בהחייאת הקהילות ומחדש את הפעילות הכלכלית על ידי חיזוק רוח קהילתית, יצירת מקומות עבודה והגדלת הכנסות ממסים מקומיים. על ידי הכנסת נכסים אלה לשימוש חדש ויצרני, שימוש חוזר בקרקע ומיחזור מעודדים צמיחה של עסקים ושירותים ומסייעים בהפחתת ריכוזי העוני, יצירת מקומות עבודה וגירוי השקעות נוספות.

חוסר תחזוקה הוא סיבה מרכזית לאובדן של מבנים ישנים יקרי ערך רבים. שימור עירוני חשוב מבחינת חיסכון (בכסף ובאנרגיה כאחד) בשימוש חוזר בבניינים ישנים, בניגוד לבניית מבנים חדשים.




החזון של עיריית הרצליה


החזון של עיריית הרצליה הוא להבטיח שההתחדשות העירונית תתבצע בסטנדרטים נאותים ומקובלים. להבטיח איכות כמו תנאי דיור, בעיית ניקוז וכו'. העירייה חוקרת תנאים ומאפיינים קיימים של השטח המיועד לחידוש ומחליטה מה לייעד לפינוי ובינוי, איזה איזור לייעד לתמ"א 38 ועוד.


העירייה מכינה תוכניות פיתוח פיזיות כגון תוכנית מתקנים קהילתיים, תוכנית שימוש בקרקע ותוכנית שיפור עתידית של אזור מוגדר. חלק עקרי בתכנון הוא זיהוי מקורות מימון, רכישת קרקע, עקירה והעתקה, הכנת האתר ושיפור האתר, ולבסוף הקצאת הקרקע. תכנון קפדני הוא חובה כדי שלא ייגרם נזק לאיש בעת ביצוע הפרויקטים המתוכננים וכדי שהמטרה תושג תוך הוצאת פחות משאבים.


bottom of page