top of page

התחדשות עירונית בראשון לציון

פרויקטים של התחדשות עירונית מספקים הזדמנות להפיח חיים חדשים בשכונות שנשכחו ונזנחו במשך שנים. המטרה היא להחזיר אזורים ישנים לתפארתם. פרויקט מוצלח של התחדשות עירונית חייב לספק את הצרכים של כל תושביו - ותיקים וחדשים כאחד .

התחדשות עירונית מתרחשת כאשר ערים מחפשות לגדול ולתמוך באוכלוסייתן, בהתחשב בעובדה שלא ניתן להתרחב כלפי חוץ, העיר מפתחת מחדש אזורים מבפנים.


מהי מטרת ההתחדשות העירונית?


לאזורי התחדשות עירונית יש כמה מאפיינים משותפים - המאפיינים שהופכים אותם לאזורי התחדשות מלכתחילה. מדובר בשטחים הבנויים בעיר, הם בדרך כלל החלקים הישנים של הערים, חלה ירידת ערך של הנכסים באזורים אלה.


המטרה היא להתמודד עם הבעיות התורמות לירידה - חידושם של האזורים הבנויים בין אם על ידי שיפור חזיתות מבנים, לבנות מבנים מחדש על ידי פינוי בינוי או חיזוק, עיבוי ושיפוץ מבנים קיימים.



בנוסף, מטרת החידוש היא לעזור לשמר ולהאריך את חייו השימושיים של אזור, על התכנית לספק פתרונות ארוכי טווח שיתלבשו היטב עבור הסביבה הקרובה ויסייעו בביצוע תכנית העיר הכוללת.

כאשר מתכננים מחדש אזורים שפונו לחלוטין, ניתן להשתמש בתוכנית חדשה לחלוטין. ניתן לעצב מבנים חדשים בגבולות הכסף הזמין. ויש מידה של חופש בתכנון שימושי קרקע חדשים, כגון דיור, בתי ספר ופארקים. פיתוח תכנית התחדשות לשטח ישן ובנוי ניתן לעשות במידה שיש פינוי.




סוגי התחדשות עירונית- שיקום מבנים קיימים או פינוי בינוי



הצעד הראשון בהתמודדות עם מבנים ישנים בדעיכה הוא לקבוע את מצבם הפיזי של המבנים ולהחליט אילו, אם בכלל, הם שכונות שיש להרוס אותם. השלב הבא הוא לקבוע את צפיפות המגורים הרצויה ביותר ולאחר מכן את צורכי בית הספר, הפארק והקהילה ביחס לצפיפות זו.


על ידי פינוי ובינוי ניתן לתכנן מחדש שטחים פתוחים, הדרושים בכל שטחים בנויים. אזור התחדשות טיפוסי עשוי בהחלט לכלול גם שימושים מסחריים בחנויות ישנות, לא חסכוניות ובחלקן ריקות. לא ניתן לאפשר לשטחים לא מנוצלים להמשיך כאשר מחדשים שטח.


רוב הדיירים המסחריים באזורים כאלה הם סוחרים קטנים ועצמאיים שמחזיקים את עסקיהם כבר הרבה מאוד שנים והם כמעט מוסדות מבחינת השכונה. הרשות מסייעת לסוחרים אלו, על ידי עבודה עימם וסיוע כלכלי במעבר. לעתים בפינוי ובינוי בונים אזורי קניות חדשים, או מתכננים מחדש ומרחיבים אזורי קניות ישנים. משתמשים בשטחי מסחר קיימים כגרעין להרחבה כדי לספק חניה וטעינה מחוץ לרחוב.


תמא 38 היא עוד אפשרות של התחדשות עירונית, מטרת ההתחדשות היא להציל ולהאריך את חייו של דיור טוב, אם ישקמו ויחזקו מבנים קיימים , הדבר ישפיע על השכונה כולה, המטרה היא לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, הרחבת מבנים קיימים או הריסתם ובנייתם מחדש, תלוי במצב הפיזי של המבנה.


שיקום ושדרוג מבנים קיימים אינו תחליף לפינוי שכונות ואינו מהווה תחליף למתקנים קהילתיים נאותים. זהו חלק חשוב מתוכנית התחדשות עירונית כוללת , כלי משלים. אבל זה חייב להיות יותר מאשר צביעה ותיקון, יותר מתחזוקה שנדחתה בעבר.


חלק מהשיפוץ יסיר בעיקר התיישנות, למשל הסרת מרפסות ישנות מכוערות או לשנות חזיתות מיושנות. אך יחד עם זאת פרוייקט תמא 38 , כמו גם שיפוץ חזיתות עדיין צריך לשמור על ה"אופי" של המבנים והשכונה ולהיות אחיד.



שיקום מבנים ישנים מורכב הרבה יותר מבנייה חדשה. שיקום מחייב מגוון רחב של עבודות בהישג יד בו-זמנית. שיקום, יכול להתאפשר אם רשות תפתח תכנית כוללת לאזור, לא ניתן לצפות מבעלי נכסים ומוסדות מימון שישקיעו את כספם אלא אם יש הבטחה שמטרת החידוש היא לעזור לשמר ולהאריך את חייו השימושיים של אזור, על התכנית לספק פתרונות ארוכי טווח שיתלבשו היטב עבור הסביבה הקרובה ויסייעו בביצוע תכנית העיר הכוללת.




הגורם הכלכלי היא הגורם המכריע האמיתי בכמות השיקום המתבצע באזור התחדשות. התחדשות חייבת להיות כדאית כלכלית לבעלים, לעירייה ולכל הגורמים המעורבים הבעלים מעוניין לקבל תמורה הוגנת על השקעתו. שנית, השיקום חייב להביא להעלאת ערך הנכס. זה חייב להיות מוצדק כלכלית על ידי כל הגורמים המספקים את המימון לחידוש.



עיריית ראשון לציון רואה בשיקום השקעה נכונה וחשובה ביותר, היא מפתחת תכנית כוללת לאזורים ישנים, דואגת שיהיו מתקנים קהילתיים טובים ושהסביבה השכונתית תגן על ההשקעה.


bottom of page