top of page

טרנד החם – בית חכם

התקנת מערכת של בית חכם היא אמנם עסק לא זול, אך היא משפרת משמעותית את רמת החיים, מגבירה את הביטחון האישי וחוסכת זמן  יקר. ולא פחות חשוב – מצמצמת את צריכת האנרגיה וידידותית לסביבה


תארו לכם שאתם נכנסים לביתכם ביום חורף קר והפלא ופלא – הבית כבר חמים ונעים, האורות דולקים ומוזיקה נעימה נשמעת ברקע. במקלחת מחכים לכם מים חמים. נשמע כמו פנטזיה? לא ממש. מערכות הבית החכם החדשות משדרגות במידה ניכרת את איכות חיי הדיירים בבית.





בית חכם (Home Automation) – אחד מהטרנדים החמים ביותר בתחום המגורים – הוא מושג המתייחס למבנה מגורים (בניין, דירה או בית פרטי) שבו מותקנת מערכת שליטה ממוחשבת על מגוון מערכות ומכשירים שונים.


גיא קמיניץ, מתכנן, מפתח ומתקין מערכות בית חכם ויועץ מטעם "מגשימים נכסים", מסביר כי תכנון נכון של מערכת בית חכם כולל אינטגרציה של כל המערכות החשמליות בבית. ניתן כיום לשלוט באמצעות אמצעי שליטה מגוונים בכל המערכות החשמליות הכוללות: מערכות תאורה, מערכות מיזוג או חימום, דוד חשמלי, מערכות סאונד וקולנוע ביתי (ממיר כבליםלווין, מכשיר DVD , מערכת סטריאו, מקרן רסיבר וכו'), מערכת אזעקה, מערכת לגילוי אש, מערכת טלוויזיה במעגל סגור ועוד.

כמו כן מאפשרת המערכת שליטה גם על התקנים נוספים בבית ובגינה, כגון וילונות, תריסים, סוככים, גגוני כביסה ומערכת השקיה. תכנון והפעלה נכונים של המערכת מאפשרים הפעלה אינטואיטיבית של כלל המערכות, אפילו ללא הדרכה מוקדמת.

את תשתית מערכת בית חכם, המבוססת על בקרים וחיישנים, ניתן להתקין ביחידת מגורים קיימת באמצעות מערכת אלחוטית. עם זאת, מאחר שההתקנה מחייבת התאמות תשתית שונות ובין היתר חציבה בתוך הקירות, הרי שקל ופשוט הרבה יותר להתאים אותה למבנה העומד לעבור מקצה שיפוצים או כזה הנמצא לקראת תהליך של תמ"א 38 (חיזוק מפני סכנה של רעידת אדמה).

קמיניץ מציין בנוסף כי בבחירת הספק ממנו תרכשו את מערכת הבית החכם, רצוי מאוד לוודא כי מדובר באיש מקצוע אשר יבצע את התהליך על כל שלביו, מהאפיון ועד ההתקנה הסופית בבית. זאת על מנת למנוע פערים בין התכנון לביצוע, או העברת האחריות על ביצוע חלקים מסוימים בפרויקט מאיש מקצוע אחד לשני.


היתרונות של בית חכם

שימוש במערכת שליטה מרכזית לניהול הבית מקנה מספר יתרונות חשובים, ביניהם:

מיצוי מקסימאלי של כל האפשרויות הטכנולוגיות החדשות להשגת נוחות מרבית: באמצעות פקודה יחידה הניתנת באמצעות המערכת המרכזית, מתבצעות בבית החכם מספר גדול של פעולות במקביל, כגון הדלקת הטלוויזיה, עמעום או הדלקת אורות, הסטת וילונות ושינוי טמפרטורת המזגן.חיסכון משמעותי בזמן – אין עוד צורך לקום כדי להדליק או לכבות כל מכשיר בנפרד. גם תהליך היציאה מהבית הופך קל ופשוט יותר, כאשר באמצעות פקודה אחת ניתן לכבות את האורות ואת מכשירי החשמל הדולקים ולדרוך את מערכת האזעקה.בקרה מלאה על מגוון המערכות השונות בבית: באמצעות המערכת ניתן לדעת בכל רגע נתון היכן דולקים אורות הבית, לאיזו טמפרטורה מכוון המזגן או האם מכונת הכביסה סיימה את עבודתה.תמונת מצב על המתרחש בכל אזורי הבית והגינה, באמצעות עדכונים שוטפים (הודעות SMS או הודעות דואר אלקטרוני) שמעבירה מערכת השליטה לטלפון סלולרי חכם או למחשב נייד.


בנוסף, מרבית מהמערכות מאפשרות שליטה פעילה על הנעשה בבית גם אם הדיירים אינם שוהים בו. כך ניתן ליהנות מרמת ביטחון אישי גבוהה ומשקט נפשי.אין עוד צורך להשתמש במספר רב של שלטים שכל אחד מהם מפעיל מערכת שונה: כל הפעולות מתבצעות באמצעות מערכת השליטה המרכזית.מרבית מערכות בית חכם המוצעות כיום הן מודולריות, כלומר ניתנות להתאמה לפי צרכיו המדויקים של המזמין.


בדרך זו, ניתן להבטיח שהמערכת תענה על צרכי הדיירים באופן מיטבי.הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת שדרוג משמעותי של רמת החיים. כך, למשל, כאשר דיירי הבית ייכנסו אליו – האורות יידלקו (ואף ייכבו מעצמם כאשר המערכת תזהה שאיש אינו נמצא בבית) ואילו כאשר הטלוויזיה תופעל, המערכת תדע לעמעם או להגביר את עוצמת התאורה בחדר על פי הגדרות שנקבעו לה מראש.מערכת בית חכם תורמת גם לעיצוב הבית ומאפשרת להסתיר חוטי חשמל חשופים, כמו גם את מכשירי החשמל עצמם. כך מתאפשר עיצוב מינימליסטי, נקי, מסודר, מאורגן ואסתטי יותר של חללי המגורים.חיסכון כספי – האורות לא ימשיכו לדלוק כאשר איש אינו בבית או בחדר שבו לא נמצא איש ואם המזגן עדיין פועל בעת היציאה מהבית הרי שהמערכת תדאג לכבותו. המשמעות: חיסכון בצריכת החשמל.בית חכם הוא ידידותי יותר לסביבה.


זאת, מאחר שהמערכת המרכזית שולטת על כיבוי מערכות התאורה ומכשירי החשמל באופן אוטומטי ואף יכולה לפתוח או להגיף וילונות ותריסים ובכך להשיג חיסכון בצריכת האנרגיה.שומרי שבת יוכלו לשלוט באמצעות המערכת על הדלקה וכיבוי אוטומטיים של מערכות תאורה ומכשירי חשמל.בית חכם עשוי להוות פתרון נוח ויעיל לסובלים ממוגבלויות פיזיות שונות.


בשורה התחתונה: מערכת בית חכם אמנם דורשת השקעה כספית לא מבוטלת, אולם מנגד משפרת באופן משמעותי את רמת החיים והביטחון האישי, וכמובן משביחה את ערך הנכס.

bottom of page