top of page

להפיק את המיטב מהממ"ד

הממ"ד הביתי משמש ברוב הבתים כחדר אחסון או מזווה, אבל אפשר ליצור ממנו חדר משחקים או חדר עבודה נעים ונוח. מה מותר לעשות בעיצוב הממ"ד ומהן מגבלות הבטיחות?





בעקבות המצב הבטחוני הרגיש במדינת ישראל, הממ"ד (מרחב מוגן דירתי) הפך לחלק בלתי נפרד מהבית. החל משנות התשעים מחויבים בתים חדשים לכלול ממ"ד עשוי בטון, שנועד לספק הגנה לדיירים במצבי איום בטחוני.


החשיבות הבטחונית של הממ"ד אינה מוטלת בספק, אך גודלו, סוג הקירות, הדלתות והחלונות הופכים אותו לאתגר עיצובי לא פשוט. עם זאת, ישנם מספר שינויים  שניתן לבצע בממ"ד כדי להפוך אותו מחדר אחסון המשמש בעיתות מלחמה לחדר נוח ונעים לשהייה עבור בני הבית.


מהם השימושים המומלצים עבור ממ"ד?

הממ"ד אינו יכול לשמש בתור מטבח, חדר אמבטיה או חדר שירותים. רצוי להשתמש בו לצרכים משניים כגון חדר משחקים או חדר עבודה, הנמצאים בשימוש שעות ספורות ביום. כמו כן, מומלץ לאוורר את הממ"ד למשך שעה ביום על מנת שהשהייה בו תהיה נעימה ונוחה.


מה מותר או צריך לעשות?

לצבוע את קירות הממ"ד – רבים אינם  מודעים לכך, אך הנחיות פיקוד העורף קובעות כי יש לצבוע את הממ"ד באופן הבא: הקירות, המשקופים, הדלתות, הפתחים וצינורות האוורור יסומנו בפס צבע צהוב פולט אור. מתגי החשמל, ידיות הדלתות וסימוני המתח החשמלי יצבעו אף הם בצבע פולט אור. צביעה זו מקלה על מציאת פתחי המילוט בעת סכנה ומסייעת לאתר את נקודות החשמל בחושך. אפשר לרכך את צבע הקירות הבולט באמצעות רהיטים, וילונות או שטיח שמשתלבים עם עיצוב החדר.


חיפוי וריצוף –  ניתן לרצף את רצפת הממ"ד באריחי ריצוף רגילים בפרקט או למינציה, ולסיים אותם מעט לפני המשקוף כל עוד הדלת מותקנת במקומה.


התקנת מזגן –  אין מניעה להתקין מזגן בחדר כדי להנעים את השהייה בו, אך חשוב לוודא שבעת התקנת המזגן  מסופקת לוחית מתכת לאטימת פתח כניסת האוויר, כדי שבעת הצורך יתאפשר לחסום את כיוון יציאת האוויר ולמנוע חדירת גזים לממ"ד.


קידוח בקירות – ניתן לקדוח בקירות לטובת תליית מדפים או תמונות, אבל חשוב לזכור שקירות החדר עשויים בטון ויש להיעזר בפטישון. קידוח באמצעות מקדחה רגילה או שימוש בפטיש ומסמר פשוט אינו יעיל במקרה כזה.


הכנסת עציצים וצמחים – לצמחים יש מספר תפקידים בממ"ד. הראשון הוא יצירת חמצן – התוצר מתהליך הפוטוסינתזה שהם מבצעים. שנית, צמחים משרים רוגע ומוסיפים צבע ירוק וריח רענן לחדר. ולבסוף, הצבת עציצים וצמחים בחדר מרככת את חדגוניות הצבע הצהוב של הקירות.


הכנסת מכשירי חשמל – מותר ואף רצוי לחבר את הממ"ד לאמצעי התקשורת כגון רדיו, טלוויזיה ואינטרנט כדי לאפשר לדיירים ליצור קשר ולקבל עדכונים בעת הצורך. מומלץ להתקין בחדר טלפון קווי, אשר ישמש לתקשורת במקרים בהם שאר האמצעים לא זמינים.


תאורה – כדי להנעים את השהייה בממ"ד ולאפשר לבני הבית לשחק ולקרוא בו, מומלץ להאיר את החדר באמצעות מנורות קריאה או מנורות עומדות. מנורות אלו  אינן מהוות תחליף לתאורת החירום הנדרשת להמצא בממ"ד ואיננה בשימוש יומיומי.


דלת הממ"ד – אפשר לקשט ולהוסיף צבע לדלת הכניסה באמצעות תליית ציורים, תמונות, ומשחקים מגנטיים שונים שניתן למצוא בכל חנות צעצועים.


אמצעי לינה ומנוחה – במקרי הצורך, הדיירים עשויים להמצא בממ"ד שעות ארוכות. מסיבה זו רצוי לרהט את הממ"ד באמצעי ישיבה נוחים כגון: פופים, מזרונים, ספות נפתחות, מיטות מתקפלות וכריות.


מה אסור לעשות?

התקנת סורגים –  החלון המותקן בממ"ד נועד לאפשר לדיירים להמלט ממנו בשעת חירום או במצב שבו נמנעת היציאה מבעד לדלת הראשית. משום כך אין לחסום אותו באמצעות סורגים או מכשול אחר. עם זאת, סורגים מתקפלים שאינם מפריעים לפתיחה וסגירה של החלונות – מותרים.


כיסוי פתחי האיוורור –  מערכת הסינון והאיוורור מיועדת לסנן אוויר במקרה של אירוע בלתי קונבנציונאלי ומאפשרת את השהייה בחדר האטום במשך שעות ארוכות. למערכת ישנה חשיבות בטיחותית גבוהה ואסור בשום מצב לסתום את פתחי האיוורור שלה. מערכת הסינון מבצעת את טיהור האוויר באמצעות מסנני פחם, הסופגים לחות גם כשאינם בשימוש. כדי להבטיח את תקינותם במצב חירום, נדרש לערוך בדיקה תקופתית אחת לשנה. תקן 4570 קובע שמערכת הסינון תהיה מקובעת לקיר ומוכנה לשימוש חירום.


אחסנה של חומרים דליקים או שבירים – קיים איסור גורף על אחסנה של חומרים דליקים, רעילים או מסכני חיים לבני אדם כגון גז לחימום, גז בישול וכו' בממ"ד. בנוסף רצוי להימנע משימוש בחומרים שבירים כגון זכוכית בדלתות הארונות, במראות וכו'.


ישנן דרכים רבות להפוך את הממ"ד לחדר משפחתי נעים ונוח, כל עוד נמנעים מלבצע שינויים בטיחותיים שיפגעו בתפקודו של הממ"ד במצב חירום, ומקפידים על הימצאות ערכת חירום תקינה המכילה: תאורת חירום, ערכת עזרה ראשונה, מטף כיבוי אש, רשימת טלפונים חיוניים וערכות המגן האישיות.

bottom of page