top of page

משפחה ירוקה

בשביל להפוך את החיים שלנו בבית לידידותיים יותר לסביבה, לא צריך לשבור קירות או לשנות את המיקום של הצנרת. לפניכם מספר הצעות פשוטות וקלות לביצוע, שיחסכו לכם כסף ויתרמו לסביבה ירוקה ונקייה יותר





בשנים האחרונות, המודעות לשמירה על איכות הסביבה בישראל ובעולם כולו הולכת וגוברת, וארגונים ירוקים רבים משמיעים את קולם ויוצאים למאבקים על עתידו של כדור הארץ. עם זאת, התרומה האישית של כל אחד מאיתנו לאיכות הסביבה לא נמדדת דווקא בפעילות ציבורית או בהשתתפות בהפגנות המוניות. היא מתחילה בדברים הקטנים ובאורח החיים שאנו מנהלים ביומיום.


גם בבית הפרטי שלנו אנו יכולים להתנהל בצורה חסכונית יותר, לצמצם את הצריכה של משאבים יקרים כגון חשמל ומים ולהקטין את כמויות הפסולת שנזרקות לפח האשפה. איך עושים זאת? לא נדרשים שינויים מרחיקי לכת בעיצוב או במבנה הבית, אלא מעט תשומת לב יומיומית והתמדה.


חסכון במים

מים הם משאב המצוי במחסור בישראל, בשל מיעוט מקורות מים והעדרם של מפעלי התפלה.  קיימות מספר דרכים לעשות שימוש נבון וחסכוני במים במרחב הביתי:


התקנת חסכמים: חסכמים הם וסתים העשויים ממתכת או מפלסטיק המיועדים להתקנה על ראש המקלחת והברזים. התקנים אלו חוסכים כמחצית מצריכת המים הרגילה, מבלי להפחית מעוצמת זרם המים בברזים. התקנת חסכמים היא פעולה מהירה ופשוטה לביצוע על ידי כל אדם. אין צורך בהזמנת טכנאי או אינסטלטור על מנת להתקין בבית חסכמים.


אגירת מי גשמים: מי הגשמים הם מים נקיים וטריים שניתן לעשות בהם מגוון שימושים ביתיים, כגון  שטיפת רצפות, הדחת אסלות והשקייה של עצים וצמחים. את מי הגשמים ניתן לאסוף בכלי פלסטיק גדולים או במיכלים ייעודיים המוצבים תחת כיפת השמיים או תחת המרזבים שמנקזים את המים המצטברים על הגג.


השקיה במים אפורים: מים אפורים הם מי שתייה שעברו שימוש אחד כגון שטיפת רצפות, מכונת כביסה, מזגנים או מקלחת, וניתן לבצע בהם שימוש חוזר להשקייה של עצים או צמחי נוי. שימוש במים אפורים להשקייה אינו דורש מערכות סינון מתקדמות אלא רק אגירה של המים בתום השימוש הראשוני.


מיחזור פסולת

משפחה ממוצעת בישראל מייצרת כ-2,700  ק"ג פסולת בשנה. כ-40%  ממנה היא פסולת ביתית אורגנית כגון שאריות מזון, ירקות ופירות. חלק ניכר מהפסולת הביתית ניתן למחזר בקלות, על ידי הפרדה של ניירות ובקבוקי פלסטיק והשלכתם בפחי המחזור המיועדים לכך. גם את הפסולת האורגנית ניתן למחזר בתהליך פשוט למדי, על ידי הפיכתה לקומפוסט שמשמש כדשן לצמחים ועציצים.


חסכון בחשמל

מספר המכשירים הביתיים המופעלים באמצעות חשמל גדל בהתמדה עם העלייה ברמת החיים והצרכים המשתנים של משפחה ממוצעת. צריכת החשמל של מכשיר ביתי תלויה בהספק הדרוש להפעלתו וכן במספר השעות בהן הוא מופעל. ניתן להפחית את צריכת החשמל הביתית במספר דרכים:


שימוש יעיל בצרכני חשמל בזבזניים: מדיח הכלים, מייבש הכביסה ומכונת הכביסה הם דוגמאות למכשירים הנמצאים בשימוש תדיר, אך צורכים כמות לא מבוטלת של חשמל. עם זאת, ניתן לייעל את צריכת החשמל שלהם על ידי הפעלתם בעודם מלאים ככל האפשר ובתוכניות עבודה קצרות בטמפרטורה נמוכה.


איטום פתחים: איטום יעיל של חלונות ודלתות משמר את הטמפרטורה הרצויה ומונע בריחה של חום או קור (בהתאם לעונה) מהחדר. סגירת דלתות בחדרים ריקים מקטינה את שטח הפנים שנדרש לחמם או לקרר ומפחיתה את העוצמה ומשך הפעולה הנדרשים מהמזגן.


תאורה חסכונית: נורות LED (ראשי התיבות של Light Emitting Diode) פולטות אור באמצעות זרם חשמלי נמוך מאוד, וכך מסייעות לחיסכון באנרגיה. שימוש בנורות LED יוצר מקור אור יציב לפרק זמן ארוך, שכן אורך החיים שלהן הוא פי 6 מזה של נורת ליבון רגילה.

ניתן למצוא מגוון רחב של מנורות ואביזרי תאורה העושים שימוש בנורות LED במטבחים, חדרי רחצה, חדרי שינה, מרפסות וגינות.


תאורת גן סולארית: מנורות סולאריות אינן צורכות חשמל הודות יכולתן לאגור ולהשתמש באור השמש המצוי בישראל בשפע. מנורות סולאריות הן דרך חסכונית וידידותית לסביבה להאיר גינות, חצרות ומרפסות החשופות לאור שמש במהלך היום. בשוק קיים מבחר גדול של תאורת גן סולארית בצורות מגוונות: שרשראות נורות לתלייה, פסלים דקורטיביים בעבודת יד, עמודי תאורה ועוד.


כפי שניתן לראות, יש לא מעט דרכים להפוך את ביתנו הפרטי לחסכוני יותר וידידותי יותר לסביבה. לא צריך לעשות שינויים דרסטיים –  אפילו החלפה של נורה יכולה לעשות שינוי של ממש.

bottom of page